Natur, udeliv og science

Naturen er grundlaget for vores liv og naturoplevelser i barndommen, sætter spor langt ind i det voksne liv.

 

Mål:

  • Børn har mulighed for at opleve glæde ved at færdes i naturen året rundt.
  • Børn erfarer naturen som rum for leg for derigennem at tilegne sig forskellige erfaringer med natur, naturfænomener og miljø.
  • Børn opfordres til at udvise respekt for naturen og miljøet.
  • Børn får førstehåndsindtryk af dyr, planter og naturens materialer.

 

Middel:

  •  Legepladsen, skoven, stranden og lokalområdet Løjt bruges som det pædagogiske rum året rundt.
  • Vi har ansat vores egen naturvejleder.
  • Vi har opbygget et værksted for natur, udeliv og science.
  • Vi voksne er rollemodeller og viser børnene, hvad naturen kan bruges til.
  • Vi benytter børnenes egen interesse for naturen. Derigennem understøttes læring gennem egen viden og erfaring.
  • Vi giver børnene indblik i at begrænse forbruget af vand, sæbe, samt affalds håndtering mv. Derved lærer de at værne om naturen.

 

Tegn ved ”Natur, udeliv og science” set i forhold til vores værdier.

Empati

  • At man får respekt for livet i naturen, passer på den.
  • At de hjælper hinanden i naturen.
  • At de får kendskab til forskellen på planter og dyr.

Nærvær

  • At der er nysgerrige, vil se mere.
  • At de lytter til lyde i naturen.
  • At der er opmærksomme i naturen
  • At de genkender ting i naturen.

Robusthed

  • At de udfordrer naturen, leger i den.
  • At de har fået kendskab til naturen og dens fænomener.
  • At de kan mærke sig selv, fryser, sveder, slår sig

Relationer

  • At vi naturen til læring.
  • At vi i fællesskabs sår og høster
  • At vi snakker om de ting vi møder på vores vej.
  • At børnene skaber5 relationer
  • At man holder hånd i hånd.
  • At vi fælles skaber og bygger.

Anerkendelse

  • At vi passer på naturen
  • At vi rydder op efter os.


Billeder fra vores hverdag

I Løjt Børnehus vil vi gøre alt for at alle føler sig velkommen