Sociale kompetencer

Sociale kompetencer er en forudsætning for at kunne indgå i samspil med andre mennesker. Da vi lever i et demokratisk samfund, mener vi det er vigtigt at børnene lærer fællesskabets spilleregler, samt det at indgå i et forpligtende socialt samspil med andre. Alle er vigtige i fællesskabet. Vi er afhængige af hinanden, idet mennesket er et socialt væsen, der dagligt indgår i relationer med andre.

 

Mål:

  • Børnene anerkendes og respekteres som de personer de er og de oplever at høre til fællesskabet.
  • Børnene skal lære at begå sig i det offentlige rum, at lære de fælles regler og overholde disse.
  • Børnene hjælpes til at håndtere følelser, udtrykke empati og udvise respekt for andre.
  • Børnene bliver en del af en gruppe, så de lærer at fællesskaber er en styrke og at det giver tryghed.

 

Middel:

  • Vi voksne optræder som rollemodeller.
  • Vi skaber tid og rum til leg.
  • Vi igangsætter/ opfordrer til fælles leg.
  • Vi planlægger fælles udflugter og aktiviteter.
  • Vi hjælper alle hinanden, både børn og voksne.
  • Vi giver børnene konstruktive redskaber til konflikthåndtering.
  • Vi voksne udviser inspirerende og nærværende samvær, hvor alle bliver hørt.
  • Vi lærer børnene at behandle legetøj, inventar med respekt.
  • Vi arbejder med trin for trin.

Tegn ved ”Sociale udvikling” set i forhold til vores værdier.

Empati

  • At børnene drager omsorg for hinanden
  • At de henter hjælp ved hinanden.
  • At børnene henter hjælp ved en voksen
  • At de oplever sig knyttet til en gruppe.

Nærvær

  • At de skærper deres koncentration.
  • At de kan fordybe sig, finde ro.
  • At børnene tør komme til en voksen og bede om hjælp.
  • At de er lydhøre.
  • Fælles opmærksomhed.
  • Tryg ved aflevering.

Robusthed

  • At de begynder at løse konflikter.
  • At de tør sige til eller fra.
  • At de tør bevæge sig ud af deres komfortzone.
  • At de kan vente på tur.

Relationer

  • At de alle har en ven, at knytte sig til.
  • At de accepterer at vi er forskellige, ikke drille og mobbe.
  • At børnene leger sammen på tværs af stuerne/ alder.
  • At børnene kan sige til og fra.
  • At børnene indgår ligeværdigt i en leg.

Anerkendelse

  • At børnene udviser lydhørhed.
  • At børnene forstår og accepterer hinandens forskellige behov.
  • At børnene tager initiativer.
  • At de har fået større selvværd, tror på sig selv mv.


Billeder fra vores hverdag

I Løjt Børnehus vil vi gøre alt for at alle føler sig velkommen