Kommunikation og sprog

Sprog er forudsætningen for at udtrykke sig og kommunikere. Sproglige færdigheder er en indgangsdør til verden – en mulighed for at høste viden og erfaring. De sproglige forudsætninger er vigtige for at børnene kan klare sig i sociale samspil og relationer.

Der findes flere former for sprog: talesprog, kropssprog, tegnsprog.

Mål:

  • At give børnene mulighed for at udvikle deres sprog gennem hverdags aktiviteter og gøre barnet bevidst om det sprog barnet bruger / ordforråd.
  • At give børnene et alsidigt sprog – det sprog barnet modtager og forstår, sprogforståelse
  • At støtte og udvikle børns interesse og nysgerrighed i forhold til tegn, bogstaver, tal og symboler.
  • At støtte børns opmærksomhed i rim, remser, sproglyde og udtale.

 

Middel:

  • At læse og fortælle historier, rim og remser.
  • Daglig dialog med børnene ud fra de understøttende sprogstrategier.
  • Sang og musik.
  • Sproglege
  • Teater og rollelege
  • Skrivning og læsning
  • Gør brug af digitale medier, der understøtter sprog og begreber.
  • Vejlede forældrene

 

De understøttende sprogstrategier.

  • Følg barnets interesse
  • Brug åbne spørgsmål.
  • Vent på barnets svar
  • Fortolk og udvid, hvad barnet siger.
  • Hjælp barnet med at sætte ord på.
  • Forklar ord, barnet ikke kender
  • Relater til noget barnet kender.
  • Udnyt de sproglige kompetencer barnet har i forvejen.
  • Ret ikke direkte barnets fejl.
  • Leg med sproget.

Tegn ved ”Kommunikation og sprog” set i forhold til vores værdier.

Empati

  • At de aflæser andres behov/følelser.
  • At de hjælper hinanden, lege sammen.

Nærvær

  • At de taler med hinanden om noget fælles.
  • At viser interesse for sanglege, rim og remser.
  • At de lytter aktivt.

Robusthed

  • At barnet kan sige til og fra.
  • At de kan/tør stå frem over for andre.
  • At de udtrykker følelser.
  • At de bruger sproget til at kommunikere.

Relationer

  • At børn og voksne tager kontakt til hinanden.
  • At børnene formår at udføre en besked.
  • At børnene fortæller om deres oplevelser.
  • At de er blevet bedre til at løse deres konflikter.
  • At børnene har fået det bedre socialt, gode til at lege sammen mv.

Anerkendelse

  • At børnene roser hinanden.
  • At børnene hjælper hinanden ved opgaver
  • At de spørger om hjælp, hvis der er brug for det.
  • At de oplever sig forstået og tør spørge en anden gang.


Billeder fra vores hverdag

I Løjt Børnehus vil vi gøre alt for at alle føler sig velkommen